MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 3 A Father’s Letter (William Hazlitt)

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 3 A Father’s Letter

Students who are planning to learn and understand the topics of MP Board Class 12th English Solution Spectrum Solutions Chapter 3 A Father’s Letter from this page for free. Make sure you use them as reference material at the time of preparation and as a good grade in the final exam. Students who find it difficult to learn English concepts can take the help of this MP Board Class 12th English Chapter 3 A Father’s Letter PDF and easily answer all questions in the exam. Go through the below sections and get Class 12th English Chapter 3 MP Board Board Solutions PDF. Students can also download MP Board 12th Model Papers so that you can revise the entire syllabus and get more marks in your exams.

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 3 A Father’s Letter (William Hazlitt)

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 3 A Father’s Letter (William Hazlitt)

Do you think it is so difficult to score more marks in the English chapter section and passage section? Then, you have the easiest way to understand the question from each concept and answer it in the exam. This can be possible only by reading the excerpts and topics covered in MP Board Solutions for Class 12th English Chapter 3 A Father’s Letter. All questions and answers are covered as per the latest syllabus guidelines. Check out the link available here and download Class 12th English Chapter 3 Textbook Answers for MP Board Board.

A Father’s Letter Exercises From The Text-Book

Word Power

निम्नलिखित खाली स्थानों को दिये गये Verbs से पूर्व dis-अथवा un-लगाकर भरिए–
[prove, agree, connect, veiled, load]

Answer:

  1. I almost always find that I disagree with his opinion.
  2. I am sure he is lying but it’s going to be hard to disprove his story.
  3. After a brief speech, the Queen unveiled the new statue.
  4. It took the men an hour to unload our things from the van.
  5. His phone was disconnected because he didn’t pay his last bill.

Comprehension

निम्न प्रश्नों के उत्तर दीजिए-

Question 1.
Why does the author choose this occasion to advise his son? [2009]
लेखक अपने पुत्र को सलाह देने के लिए यह अवसर क्यों चुनता है?

Answer:

The author chooses this occasion because his son is going to settle at school. This may be his first entrance into the world.
लेखक इस अवसर को इसलिए चुनता है क्योंकि उसका पुत्र स्कूल में जा रहा है। यह दुनिया में उसका सम्भवतः प्रथम प्रवेश है।

Question 2.
What happens if we prejudge people and future events? [2009, 11, 13, 18]
क्या होता है यदि हम व्यक्तियों पर भविष्य की घटनाओं को लेकर पूर्वाग्रह से ग्रसित हो जाते हैं?

Answer:

If we prejudge people and future events, it is bad reasoning and makes enemies of half the world. We should not think ill of them, till they behave ill of us.

यदि हम व्यक्तियों और भविष्य की घटनाओं को लेकर पूर्वाग्रह से ग्रस्त हो जाते हैं तो यह बुरी भावना है और आधी दुनिया हमारी शत्रु हो जाती है। जब तक वे हमारे साथ बुरा व्यवहार न करें, हमें भी उनके बारे में बुरा नहीं सोचना चाहिए।

Question 3.
What reasons does the father give his son for the hostile behavior of his schoolmates?
स्कूल के साथियों के खराब व्यवहार के लिए पिता अपने पुत्र को क्या कारण बताता

Answer:

The father tells his son that the schoolmates are hostile because they are strangers to him. They knew as little of him as he did of them. Till now. the son was the leader among the boys. Now the other boys are his equals.

See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes (Pearl S. Buck)

पिता पुत्र को बताता है कि स्कूल के साथी खराब व्यवहार करते हैं क्योंकि वे अजनबी हैं। वे उसे नहीं जानते और वह उन्हें नहीं जानता। अभी तक पुत्र साथियों का नेतृत्व करता था।. अब अन्य साथी उसके बराबर वाले हैं।

Question 4.
What is the best way to disarm hostility? [2009, 11, 12, 16, 17]
शत्रुता खत्म करने का सर्वोत्तम तरीका क्या है?

Answer:

Do not think ill of others. Try to avoid the faults which you see in them. Never conceive a prejudice against others. This is the best way to disarm hostility.

दूसरों के विषय में बुरा मत सोचो। दूसरों की गलतियों से बचना सीखो। दूसरों के प्रति पूर्वाग्रह से ग्रस्त न हो। शत्रुता खत्म करने का यह सर्वोत्तम तरीका है।

Question 5.
What should we never despise anyone for?
किस बात के लिए हमें किसी से घृणा नहीं करनी चाहिए?

Answer:

We should never despise anyone for anything that he cannot help-least of all, for his poverty. In fact, we should never despise anyone at all. If we have contempt for others, it means that we are glad on the failings and misfortunes of others.

हमें कभी भी दूसरे की उस बात से घृणा नहीं करनी चाहिए जिसे वह दूर नहीं कर सकता। कम से कम उसकी गरीबी से। वास्तव में हमें किसी से घृणा नहीं करनी चाहिए। यदि हम दूसरों के प्रति घृणा भाव रखते हैं तो इसका अर्थ यह है कि हम दूसरों की असफलताओं व दुर्भाग्य पर प्रसन्न हैं।

Question 6.
What is the difference between playmates and schoolmates? [2015, 17]
खेलकूद के साथी और स्कूल के साथी में क्या अन्तर है?

Answer:

Playmates are friends who play with us. Schoolmates are friends who are with us in school.
खेल के साथी वे हैं जो हमारे साथ खेलते हैं। स्कूल के साथी वे हैं, जो हमारे साथ स्कू ल में पढ़ते हैं।

Question 7.
What is the author’s opinion on things and people we are yet to see and know?
जिन व्यक्तियों व वस्तुओं को हमें अभी देखना व जानना है, उनके विषय में लेखक की क्या राय है?

Answer:

We should never conceive a prejudice against others because we know nothing of them. We should not think ill of them. We should also not anticipate evils. We should not expect things as we wish.

हमें दूसरों के प्रति पूर्वाग्रह से ग्रसित नहीं होना चाहिए क्योंकि हम उनके विषय में कुछ नहीं जानते। हमें उनके विषय में बुरा नहीं सोचना चाहिए। हमें बुराई का पूर्वानुमान नहीं करना चाहिए। हमें ऐसा नहीं सोचना चाहिये कि सब कुछ हमारे अनुसार चलेगा।

Question 8.
What, according to the author, does contempt imply?
लेखक के अनुसार नफरत का क्या अर्थ है?

Answer:

According to the author, contempt implies a triumph over and pleasure in the ill of others. It means that you are glad and congratulate yourself on others’ failings or misfortunes.

लेखक के अनुसार दूसरे के कष्ट में विजयी व आनन्दित महसूस करना नफरत है। इसका तात्पर्य यह होता है कि आप दूसरों की असफलताओं व दुर्भाग्य में प्रसन्न होते हैं।

Question 9.
What is the difference between life at home and life at school?
घर के जीवन में व स्कूल के जीवन में क्या अन्तर होता है?

Answer:

The differences are as under
अन्तर. निम्नवत् हैं-

  1. Exposure to the school is much more than it is in the house.
    घर से ज्यादा प्रदर्शन स्कूल में मिलता है।
  2. You may do as you please at home while in school you find competitors.
    आप घर में जो चाहे कर सकते हैं जबकि स्कूल में आपको बराबर के प्रतियोगी मिलते हैं।
  3. You are dependent on your parents at home while you have to take independent decisions at school.
    घर पर आप अपने माता-पिता पर निर्भर होते हैं जबकि स्कूल में आपको स्वतन्त्र निर्णय स्वयं लेने पड़ते हैं।
See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 9 I’m Joe’s Brain (Adapted)

Question 10.
Explain ‘True quality is the only true morality or true wisdom’. [2011, 12]
“सच्चा गुण ही सच्ची नैतिकता अथवा सच्ची बुद्धिमत्ता है’ विवेचना करें।

Answer:

It means that we should believe in qualities in life. We should not be full of pride. We should remember that there are other people in the world besides ourselves. If we are able to live with values in the world, we need no lesson. Quality gives us the power to teach others directly or indirectly. Such a life becomes a model for others

इसका तात्पर्य है कि हमें जीवन में गुणों में विश्वास करना चाहिए। हमें घमण्ड नहीं करना चाहिए। हमें याद रखना चाहिये कि दुनिया में हमारे अलावा और भी लोग हैं। यदि हम जीवन-मूल्यों के साथ जीवन निर्वाह करते हैं तो हमें किसी शिक्षा की आवश्यकता नहीं है। गुण हमें प्रत्यक्ष या अप्रत्यक्ष रूप से दूसरों को शिक्षा प्रदान करना सिखाते हैं। ऐसा जीवन दूसरों के लिए उदाहरण बन जाता है।

Q. 11.
How does school life prepare a child to face the outside world?
किस प्रकार स्कूल का जीवन बच्चे को बाहर की दुनिया का सामना करने हेतु तैयार करता है? .

Answer:

School life prepares a child to face the outside world in the following ways :

  1. A child in school faces different kinds of people.
  2. A child gets used to unavoidable situations which prepare him for the life outside.
  3. A child learns to make decisions that help him for the outer world.
  4. A child faces many competitors which help him to face life.
  5. A child loses that protection in school which he enjoys at home. This prepares him to take on the world.

स्कूल का जीवन बच्चे को बाहरी दुनिया से अग्रलिखित प्रकार से सामना करना सिखाता

  1. बच्चा स्कूल में कई प्रकार के लोगों से मिलता है।
  2. बच्चे को अपरिहार्य स्थितियों का सामना करना पड़ता है जिससे वह बाहर के जीवन के लिये तैयार होता है।
  3. बच्चा निर्णय लेना सीखता है जिससे उसे बाहरी दुनिया के लिये सहायता मिलती है।
  4. बच्चे को अनेक प्रतियोगी मिलते हैं जिनसे उसे जीवन का सामना करने में मदद मिलती है।
  5. स्कूल में बच्चा उस सुरक्षा की भावना को प्राप्त नहीं कर पाता जो उसे घर में प्राप्त है।

इससे वह दुनिया का सामना करने के लिये तैयार होता है।

Language Practice

A. निम्न वाक्यों को ‘some or या ‘none of या ‘all’ से भरिए

Answer:

  1. All cars have wheels.
  2. None of this money is mine.
  3. Some of the people I work with are very friendly.

B. निम्न वाक्यों को पूर्ण कीजिए। a/an/one का प्रयोग करिए। नीचे दिये गये शब्दों का प्रयोग करिए
better, big, clean, different, new, old.


Answer:

  1. This cup is dirty. Can I have a clean one?
  2. I’m going to sell my car and buy a new one.
  3. That’s not a very good photograph but this is a better one.
  4. I want today’s newspaper. This is an old one.
  5. This box is too small. I need a big one.
  6. Why do we always go to the same restaurant? Let’s go to a different one.

C. ‘no’, ‘any’ or ‘none’ से वाक्य भरिए

Answer:

  1. There aren’t any pictures on the wall.
  2. The weather was cold but there was no wind.
  3. I wanted to buy some oranges but they didn’t have any in the shop.
  4. Everything was correct. There were no mistakes.
  5. How much luggage have you got? None.

D. every’ or all’ से वाक्य भरिए
Answer:

  1. Babita watches TV for about two hours every evening.
  2. The weather was nice yesterday, so we sat in the garden all afternoon.
  3. My sister likes cars. She buys a new one every year.
  4. Pintu gets up at 6:30 every morning.
  5. I saw Gita at the party. She wasn’t very friendly. She didn’t speak to me all evening.
See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 6 The Face on the Wall (E.V.Lucas)

E. निम्न वाक्यों को Some/AIV Most से भरिए। सम्भवतः आपको ‘of’ की आवश्यकता भी पड़ेगी-

Answer:

  1. All children like playing.
  2. Most of this money is yours.
  3. Most of the shops in the city center close at 6:30.
  4. You can change your money in some banks.
  5. He’s lost some of his money.
  6. All birds can fly.
  7. I enjoyed most of the film but I didn’t like the ending.
  8. Some sports are very dangerous.
  9. We can’t find anywhere to stay. All the hotels are full.
  10. The weather was bad when we were on holiday. It rained all the time.

A Father’s Letter Summary

William Hazlitt

प्रस्तुत अध्याय एक पिता द्वारा अपने पुत्र को लिखे गये पत्र के रूप में है। पिता द्वारा यह पत्र उस समय लिखा गया है जब उसका पुत्र स्कूल में प्रवेश ले रहा है। पिता ने अपने पुत्र को इस पत्र में अनेक शिक्षाप्रद बातें कहीं हैं। पत्र में सदैव आशावान रहने की सीख दी गयी है। जिन स्थितियों को आप बदल नहीं सकते, उन्हें सहन करने की सीख दी गयी है। यह भी शिक्षा दी गयी है कि कभी भी भविष्य को खराब मानकर नहीं चलना चाहिए। दूसरों के प्रति पूर्वाग्रह से ग्रसित नहीं होना चाहिए। उनमें निहित बुराइयों को दूर करने की कोशिश करनी चाहिए। कभी भी किसी की गरीबी का मजाक नहीं बनाना चाहिए। दूसरों के कष्ट में आनन्द नहीं उठाना चाहिए। हमें दुनिया से उतना सब प्राप्त करने की उम्मीद नहीं करनी चाहिए जो हमें अपने माता-पिता से प्राप्त होता है। सच्चा गुण ही सच्ची बुद्धिमत्ता है। जीवन की चुनौतियों व कष्टों का सामना करो वह भी बिना शिकायत के।

We think the data given here clears all your questions from Chapter 3 A Father’s Letter and assures you to attempt all the questions in the exam. So, practice as much as possible from the MP Board Board Solutions for Class 12th English Chapter 3 and score well. Need any information regarding this then ask us via comments and we will give the best possible answer soon.

Final Words

तो दोस्तों आपको हमारी पोस्ट कैसी लगी! शेयरिंग बटन पोस्ट के नीचे इसे अपने दोस्तों के साथ शेयर करना न भूलें। इसके अलावा अगर बीच में कोई परेशानी हो तो कमेंट बॉक्स में पूछने में संकोच न करें। आपकी सहायता कर हमें खुशी होगी। हम इससे जुड़े और भी पोस्ट लिखते रहेंगे। तो अपने मोबाइल या कंप्यूटर पर हमारे ब्लॉग “various info: Education and Tech” को बुकमार्क (Ctrl + D) करना न भूलें और अपने ईमेल में सभी पोस्ट प्राप्त करने के लिए हमें अभी सब्सक्राइब करें। 

अगर आपको यह पोस्ट अच्छी लगी हो तो इसे अपने दोस्तों के साथ शेयर करना ना भूलें। आप इसे व्हाट्सएप, फेसबुक या ट्विटर जैसी सोशल नेटवर्किंग साइटों पर साझा करके अधिक लोगों तक पहुंचने में हमारी सहायता कर सकते हैं। शुक्रिया!

MP Board Class 12th English Solutions

Sharing Is Caring:

Hello friends, I am Ashok Nayak, the Author & Founder of this website blog, I have completed my post-graduation (M.sc mathematics) in 2022 from Madhya Pradesh. I enjoy learning and teaching things related to new education and technology. I request you to keep supporting us like this and we will keep providing new information for you. #We Support DIGITAL INDIA.

Leave a Comment