MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 2 A Friend Who Came From The Sky (Padma Rao)

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 2 A Friend Who Came From The Sky (Padma Rao)

Students who are planning to learn and understand the topics of MP Board Class 12th English Solutions, Spectrum Solutions Chapter 2 A Friend Who Came From The Sky, for free from this page. Make sure you use them as reference material at the time of preparation and as a good grade in the final exam. Students who find it difficult to learn English concepts can take the help of this MP Board Class 12th English Chapter 2 A Friend Who Came From The Sky PDF and can easily answer all the questions in the exam. Go through the below sections and get the Class 12th English Chapter 2 MP Board Solutions PDF. Students can also download MP Board 12th Model Papers so that you can revise the entire syllabus and get more marks in your exams.

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 2 A Friend Who Came From The Sky (Padma Rao)

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 2 A Friend Who Came From The Sky (Padma Rao)

Do you think it is so difficult to score more marks in the English chapter section and passage section? Then, you have the easiest way to understand the question from each concept and answer it in the exam. This can only be possible by reading the excerpts and topics covered in MP Board Solutions for Class 12th English Chapter 2 A Friend Who Came From The Sky. All questions and answers are covered as per the latest syllabus guidelines. Go through the link available here and download Class 12th English Chapter 2 Textbook Answers for MP Board Board.

A Friend Who Came From The Sky Exercises From The Text-Book

Word Power

विभिन्न प्रकार के देखने के तरीकों को उनके अर्थ से मिलाइए.

Answer:

Peer – closely, finding it hard to make things out
Glance – quickly
Stare – fixedly
Observe – in a scientific kind of way
Witness – as a crime or accident occurs

Comprehension

निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर दीजिए

Question 1.
What was Mini doing on the balcony? [2009, 14, 17]
मिनी बालकनी में क्या कर रही थी?

Answer:

Mini was watching the children playing in the park outside.
मिनी पार्क में खेलते हुए बच्चों को देख रही थी।

Question 2.
Why was her mother worried as Mini sat in the balcony?
मिनी के बालकनी में बैठने के दौरान उसकी माँ क्यों चिन्तित थी?

Answer:

Mini’s mother was worried because strong winds were blowing outside. Rains were about to fall. Mini’s mother did not want her to get wet.
मिनी की माँ चिन्तित थी क्योंकि बाहर तेज हवाएँ चल रही थीं। बारिश होने वाली थी। मिनी की माँ नहीं चाहती थी कि मिनी बारिश में भीग जाय।

Question 3.
What disability did she have? [2009, 16, 18]
उसके शरीर में क्या कमी थी?

Answer:

Mini was a spastic and had no control over her hands and legs since birth. She could neither walk nor button up her shirt.

मिनी शारीरिक रूप से अपंग थी और उसका जन्म से ही अपने हाथ और पैरों पर कोई नियन्त्रण नहीं था। वह न तो चल सकती थी और न अपनी शर्ट के बटन स्वयं लगा सकती थी।

Question 4.
Being spastic, what could Mini do and what could she not? [2012]
अपंग होने के कारण मिनी क्या कर सकती थी और क्या नहीं कर सकती थी?

Answer:

Being spastic, Mini could not walk, or button up her shirt. She had no control over her hands and legs since birth. But she could crawl. She had also learned to use her hand to brush her teeth and use a spoon to eat. She could also manage her wheelchair.

See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 6 The Face on the Wall (E.V.Lucas)

अपंग होने के कारण मिनी न तो चल सकती थी और न अपने शर्ट के बटन लगा सकती थी। जन्म से ही उसका अपने हाथ व पैरों पर कोई नियन्त्रण नहीं था। किन्तु वह रेंग सकती थी। उसने हाथ से ब्रश करना व चम्मच से खाना भी सीख लिया था। वह अपनी व्हील चेयर भी चला सकती थी।

Question 5.
Why did the neighborhood children not become friendly with her? [2009]
पड़ोस के बच्चे उसके दोस्त क्यों नहीं बने?

Answer:

The neighborhood children did not become friendly with her because she could not walk or play. She could move only in a wheelchair.

पड़ोस के बच्चे उसके दोस्त इसलिये नहीं बने, क्योंकि वह न तो चल सकती थी और न खेल सकती थी। वह केवल व्हील चेयर में ही घूम सकती थी।

Question 6.
What was the ‘ball’ that fell in her lap? [2015]
उसकी गोद में गिरी ‘बॉल’ क्या थी?

Answer:

The thing that fell in her lap was not a ball at all, but a bird. It was sitting in her lap, all closed up in fear. It was a duck who must have lost his way in the strong current of wind that was blowing.

उसकी गोद में गिरने वाली चीज बॉल नहीं वरन् एक चिड़िया थी। वह उसकी गोद में बैठी थी, डरकर सिकुड़ी हुई। वह एक बतख थी जो हवा के तेज बहाव में अपना रास्ता भूल गयी थी।

Question 7.
What had happened to the bird? [2013]
बतख को क्या हुआ था?

Answer:

The bird was probably migrating back to his native land with his flock. He must have lost his way in the strong current of wind. Meanwhile “he had hurt himself on his wings in his efforts to rejoin his mates.

बतख अपने साथियों के साथ अपने स्थायी निवास की ओर उड़ रही थी। रास्ते में वह तेज हवा के कारण मार्ग भटक गयी। इसी बीच अपने साथियों को ढूँढ़ने के प्रयास में उसके पंखों में चोट लग गयी।

Question 8.
How did the bird react when Mini’s mother tried to pick it up?
जब मिनी की माँ ने उसे उठाना चाहा तो बतख की प्रतिक्रिया क्या थी?

Answer:

When Mini’s mother tried to pick the duck, he suddenly nipped her hand.
जब मिनी की माँ ने बतख को उठाना चाहा तो उसने माँ के हाथ को थोड़ा-सा काट लिया।

Question 9.
Why do you think the bird refused to eat anything?
आपके अनुसार बतख ने कुछ भी, खाने से इंकार क्यों कर दिया? [2009]

Answer:

The bird refused to eat anything perhaps because he was fearful. Another reason may be that he was injured and found himself in a strange place.
बतख ने कुछ भी खाने से इंकार कर दिया क्योंकि वह डरी हुई थी। दूसरा कारण यह हो सकता है कि वह घायल थी और उसने स्वयं को अजनबी स्थान पर पाया।

Question 10.
How was the bird fed? [2014, 16]
बतख को किस प्रकार खिलाया-पिलाया गया?

Answer:

The bird was fed with some cooked rice in a bowl. It contained milk and sugar. The bird’s beak was opened and he was fed with an ink filler.

बतख को एक बर्तन में पके चावल दिये गये। इसमें चीनी व दूध था। बतख की चोंच को खोलकर उसे स्याही भरने वाले ट्यूब से खिलाया गया।

Question 11.
Why do you think Mini name the bird, ‘Mitra’?
आपके अनुसार मिनी ने बतख का नाम ‘मित्र’ क्यों रखा?

Answer:

Mini had no friends in the world due to her physical disability. She wanted to make a friend. So she found a friend in the bird and named her ‘Mitra’.

अपनी शारीरिक अपंगता के कारण मिनी का दुनिया में कोई भी मित्र नहीं था। वह एक दोस्त बनाना चाहती थी। उसे बतख में एक दोस्त दिखाई दिया और उसने उसका नाम ‘मित्र’ रख दिया।

Question 12.
What was Mini’s reaction when she found Mitra’s basket empty in the morning?
मित्र की डलिया को सुबह खाली देखकर मिनी की क्या प्रतिक्रिया थी?

Answer:

When Mini found Mitra’s basket empty in the morning, she was shocked.
जब मिनी ने सुबह मित्र की डलिया को खाली देखा तो उसे गहरा धक्का लगा।

See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 9 I’m Joe’s Brain (Adapted)

Question 13.
Why did the neighborhood children come to Mini’s house?
पड़ोस के बच्चे मिनी के घर क्यों आये?

Answer:

The neighborhood children came to Mini’s house out of excitement for the duck. They were thrilled to see the duck.

पड़ोस के बच्चे मिनी के घर कौतूहलवश आये। वे बतख को देखकर अत्यन्त उत्साहित थे।

Question 14.
What change did the bird bring in the attitude of the neighborhood children towards Mini?
मिनी के प्रति पड़ोस के बच्चों के व्यवहार में बतख किस प्रकार का परिवर्तन ला सकी?

Answer:

The bird brought a complete change in the attitude of the neighborhood children towards Mini. They became friendly with Mini. They started feeling the agony of Mini. They took Mini down to the park. Mini never felt lonely again.

मिनी के प्रति पड़ोस के बच्चों के व्यवहार में बतख पूरी तरह परिवर्तन ले आयी। बच्चे मिनी के दोस्त बन गये। उन्होंने मिनी के दुःख को महसूस करना शुरू कर दिया। वे मिनी को पार्क में ले जाने लगे। मिनी ने फिर स्वयं को अकेला नहीं समझा।

Question 15.
What mistake did Anju make? How did she compensate?
अंजू ने क्या गलती की? उसने उसे किस प्रकार सुधारा?

Answer:

Anju called the bird lame and told her friends that it was very hard to make her friend. But she soon realized her mistake and covered her mouth to hide it. She along with her friends became friendly with Mini.

अंजू ने बतख को लंगड़ा बताकर कहा कि उसे दोस्त बनाना बहुत कठिन है। किन्तु उसे शीघ्र ही अपनी गलती का अहसास हो गया और उसने हाथों से अपना मुँह बन्द कर लिया। इसके बाद वह व अन्य बच्चे मिनी के दोस्त बन गये।

Question 16.
Describe the duck’s farewell. [2009, 18]
बतख की विदाई का वर्णन कीजिए।

Answer:

After a couple of days, the time for duck’s farewell came. Mini’s father took all the children and the duck to a nearby lake. The children lifted Mitra from Mini’s lap and gently released him into the lake. He started swimming. The children stood there and watched for a long time.

कुछ दिनों पश्चात् बतख की विदाई का समय आ गया। मिनी के पिता बतख को व सभी बच्चों को पास की एक झील में ले गये। बच्चों ने बतख को मिनी की गोद से उठाया
और धीरे-धीरे झील में छोड़ दिया। बतख तैरने लगी। बच्चे वहीं देर तक खड़े-खड़े उसे देखते रहे।

Question 17.
Who do you think the story is about-Mini or the duck? Why? [2009]
आपके अनुसार कहानी किसके विषय में है—मिनी के या बतख के? क्यों?

Answer:

The story is primarily about Mini. She is physically disabled. Her comparison has been drawn with the duck. Just as the girl is disabled, the duck is also lame. Just as the girl is alone, the duck is also in a strange place. Just as the girl has no friends, the duck has also lost her friends, Just as the girl wants company, the duck also wants company. This comparison has been drawn to highlight the mental condition of the girl ‘Mini’.

कहानी मूलत: मिनी के विषय में है। वह शारीरिक रूप से अपंग है। उसकी तुलना बतख से की गयी है। जिस प्रकार लड़की अपंग है, बतख भी लंगड़ी है। जिस प्रकार लड़की अकेली है, बतख भी अनजाने स्थान पर है। जिस प्रकार लड़की के कोई दोस्त नहीं है, बतख । के दोस्त भी बिछड़ गये हैं। जिस प्रकार लड़की दोस्तों का साथ चाहती है, बतख भी साथ चाहते है। यह तुलना लड़की की मानसिक स्थिति को उजागर करने हेतु की गयी है।

Language Practice


I. निम्नलिखित रिक्त स्थानों को उचित Determiners से भरिए
Answer:

  1. I was going to Haridwar. On the way, I met a European. He was a disciple of an Indian religious guru who has been living in an ashram near the Ganga for the last two years. The Europeans were going to spend some days with his guru.
  2. A gentleman came to school to see the Principal. He was made to wait outside for an hour. He didn’t object to it but due to some personal reasons, the anger could be seen in his eyes.
  3. An educated person should know how to write a clear and readable letter. Everyone has to write business letters of some sort and may have to face the problems of writing important letters.
See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes (Pearl S. Buck)

II. निम्नलिखित वाक्यों को पुनः लिखकर सही वाक्य बनाइये। प्रत्येक वाक्य में दिये गये
Determiners को underline करिए

Answer:

  1. An apple a day keeps the doctor away.
  2. Don’t you have any friends in the other section?
  3. Raju can write with either hand.
  4. How much ink is there in the bottle?
  5. I have already spent the few rupees I had.
  6. How many pages are there in this book?
  7. It’s a public holiday so nothing is open.
  8. Being completely deaf he can’t hear anything.
  9. I brought a little apple juice from the market.
  10. How much experience you have got?

A Friend Who Came From The Sky Summary

– Padma Rao

प्रस्तुत अध्याय में बारह वर्ष की एक शारीरिक रूप से विकलांग बालिका मिनी के विषय में बताया गया है। अत्यन्त रोचक तरीके से अध्याय में घटित घटनाएँ हमें मिनी, उसकी माँ, अचानक उसके पास आयी एक बतख एवं पार्क में खेलते बच्चों के प्रति सहज रूप से आकर्षित करती हैं।

मिनी जन्म से अपंग है। अपने घर की बालकनी से प्रतिदिन सामने पार्क में बच्चों को खेलते हुए देखना उसकी नियमित दिनचर्या में शामिल है। एक दिन अचानक एक बतख उसकी गोद में उड़ती हुई आकर गिर पड़ती है। बतख एक पैर से लंगड़ी है। मिनी बतख को पाकर बहुत खुश हो जाती है। वह और उसकी माँ बतख की खूब सेवा करते हैं। आस-पास के बच्चे भी बतख के आने की जानकारी मिलने पर मिनी के पास आते हैं। उनमें से एक बच्चा यह कहकर दु:खी हो जाता है कि लंगड़ी होने की वजह से बतख अपने दोस्तों के साथ घूम-फिर नहीं सकती। किन्तु इस बच्चे को अपनी कही हई बात पर बेहद पश्चाताप होता है क्योंकि यह बात मिनी पर भी लागू होती है। बच्चों के लिये बतख एक खिलौना बन जाती है। मिनी और उसकी माँ की देखभाल से बतख कुछ दिनों में ठीक हो जाती है और मिनी के पापा उसे नदी में आजाद उड़ने के लिये छोड़ देते हैं। मिनी पुनः अकेली रह जाती है।

आस-पास के बच्चों को अब मिनी के अकेलेपन का अहसास होता है और वे मिनी को अपने साथ पार्क में ले जाते हैं।

We think the data given here clear all your questions from Chapter 2 A Friend Who Came From The Sky and assures you to attempt all the questions in the exam. So, practice as much as possible from the MP Board Board Solutions for Class 12th English Chapter 2 and score well. Need any information regarding this then ask us via comments and we will give the best possible answer soon.

Final Words

तो दोस्तों आपको हमारी पोस्ट कैसी लगी! शेयरिंग बटन पोस्ट के नीचे इसे अपने दोस्तों के साथ शेयर करना न भूलें। इसके अलावा अगर बीच में कोई परेशानी हो तो कमेंट बॉक्स में पूछने में संकोच न करें। आपकी सहायता कर हमें खुशी होगी। हम इससे जुड़े और भी पोस्ट लिखते रहेंगे। तो अपने मोबाइल या कंप्यूटर पर हमारे ब्लॉग “various info: Education and Tech” को बुकमार्क (Ctrl + D) करना न भूलें और अपने ईमेल में सभी पोस्ट प्राप्त करने के लिए हमें अभी सब्सक्राइब करें। 

अगर आपको यह पोस्ट अच्छी लगी हो तो इसे अपने दोस्तों के साथ शेयर करना ना भूलें। आप इसे व्हाट्सएप, फेसबुक या ट्विटर जैसी सोशल नेटवर्किंग साइटों पर साझा करके अधिक लोगों तक पहुंचने में हमारी सहायता कर सकते हैं। शुक्रिया!

MP Board Class 12th English Solutions

Sharing Is Caring:

Hello friends, I am Ashok Nayak, the Author & Founder of this website blog, I have completed my post-graduation (M.sc mathematics) in 2022 from Madhya Pradesh. I enjoy learning and teaching things related to new education and technology. I request you to keep supporting us like this and we will keep providing new information for you. #We Support DIGITAL INDIA.

Leave a Comment