MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes (Pearl S. Buck)

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes

Guys who are planning to learn and understand the topics of MP Board
Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes
 from
this
page for free of cost. Make sure you use them as reference material at
the time of preparation & good grades in the final exams. Students
who feel tough to learn English concepts can take help from this MP
Board Board Class 12th English Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes PDF

and answer all the questions easily in the exams. Go to the below
sections and get the Class 12th English Chapter 18 MP Board Board Solutions
PDF.
Students can also download MP Board 12th Model Papers to help you
to revise the complete Syllabus and score more marks in your
examinations.

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes (Pearl S. Buck)

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes (Pearl S. Buck)

India Through A Traveller’s Eyes Exercises From The Text-Book

Word Power Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes

(A) दिये गये remarks का उत्तर उनके विपरीत से दीजिए :

Answer:

  • The fair, bold guy,
  • Scruffy and untidy,
  • That slim, dark-haired woman,
  • Unattractive,
  • In fact a teenager.

(B) स्वाद-सूचक शब्दों से निम्नलिखित को बताइए :

Answer:

  • hot, savory, bland,
  • tasty, spicy,
  • salty, silky,
  • sour, sickly,
  • hot, surgery,
  • hot, bitter,
  • sweet.

Comprehension Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes

निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर दीजिए-

Question 1.
What is the author’s nationality?
लेखिका की राष्ट्रीयता क्या है?

Answer:

The author’s nationality is American.
लेखिका की राष्ट्रीयता अमेरिकन है।

Question 2.
How can you tell that the author had always loved India? [2015]
आप किस प्रकार कह सकते हैं कि लेखिका भारत से सदैव प्रेम करती थी?

Answer:

The author had always loved India as it had always been part of the background of her life. She had read the life history of Lord Buddha. She loved the beauty of Kashmir.

लेखिका भारत से सदैव प्रेम करती थी क्योंकि वह उसके जीवन में सदैव परोक्ष रूप से उपस्थित रहा है। उसने भगवान बुद्ध की जीवनी पढ़ी थी। यह कश्मीर के सौन्दर्य से प्रेम करती थी।

Question 3.
Describe the people of Kashmir. [2014]
कश्मीरी लोगों का वर्णन कीजिए।

Answer:

Kashmiri people are often fair. Women have blue eyes with reddish-brown hair. The skin colour of Kashmiris is a lovely cream.
कश्मीरी लोग प्रायः गोरे होते हैं। महिलाओं की आँखें नीली होती हैं और लाल-भूरे बाल होते हैं। कश्मीरियों की खाल का रंग क्रीम जैसा होता है।

Question 4.
In what ways had post-independence India influenced the world?
स्वातन्त्रयोत्तर भारत ने विश्व को किस प्रकार प्रभावित किया था?

Answer:

India has put to good use the benefits, the English gave the knowledge of the west, the art of governance, etc. A woman of India became the president of The General Assembly of the United Nations India’s quiet confidence and her strong determination of not yielding idealism, all these things had influenced the world.

भारत ने अंग्रेजों द्वारा भारत को दिए गये लाभ का सदुपयोग, पश्चिम का ज्ञान, राज्य करने की कला आदि का अच्छा लाभ उठाया है। संयुक्त राष्ट्र संघ की सामान्य सभा की एक भारतीय महिला अध्यक्ष बनी। भारत का आत्मविश्वास और आदर्शवाद को न छोड़ने को दृढ़ प्रतिज्ञा, इन सब बातों ने विश्व को प्रभावित किया।

Question 5.
Which are the two groups that the author is interested in?
वे दो कौन से वर्ग हैं जिनमें लेखिका की रुचि है?

Answer:

The two groups that the author is interested in, are the young intellectuals in the cities and the peasants in the villages.
लेखिका जिन दो वर्गों में रुचि रखती है, वे हैं-शहर के नौजवान प्रबुद्ध व गाँव के किसान।

See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 2 A Friend Who Came From The Sky (Padma Rao)

Question 6.
How did the author compare the American war of Independence with India’s freedom struggle?
लेखिका ने अमेरिका के स्वतन्त्रता संग्राम की भारत के स्वतन्त्रता संग्राम से किस प्रकार तुलना की?

Answer:

According to the author, both peasants and intellectuals were won to work together for their country in India. But the Americans did not yet fully understand the great lesson that India had to teach. Besides India’s mighty triumph of a bloodless revolution, the American war of Independence shrank in size and concept.

लेखिका के अनुसार, किसान और प्रबुद्ध वर्ग को भारत के लिए कार्य करने के लिए साथ लिया गया। लेकिन भारत द्वारा सिखायी गयी शिक्षा को अमेरिकियों ने पूरी तरह नहीं समझा। भारत की रक्तहीन क्रान्ति की विजय के समक्ष अमेरिका का स्वतन्त्रता का आन्दोलन आकार-प्रकार में छोटा था।

Question 7.
What problems did the educated Indians face?
शिक्षित भारतीयों ने किन समस्याओं का सामना किया?

Answer:

The educated Indians would find no jobs and were not allowed by the old super-structure of empire to create them. They faced frustration and disappointment. They also faced the burden of the broken promises of England.

शिक्षित भारतीयों के पास नौकरियाँ नहीं थीं और उन्हें उनके साम्राज्य द्वारा नौकरियों के अवसरों को उत्पन्न करने की अनुमति भी नहीं थी। उन्हें हताशा व निराशा का सामना करना पड़ा। उन्हें इंग्लैण्ड द्वारा तोड़ी गयी कसमों का भी सामना करना पड़ा।

Question 8.
What conclusion did the author draw when she compared the Indian peasant with those of other countries?
भारतीय किसानों की अन्य देशों के किसानों से तुलना करते समय लेखिका ने क्या निष्कर्ष निकाला?

Answer:

The author drew the conclusion that the Chinese peasants are richer than the peasants in India. However, Russian peasants could be compared with Indian peasants though they are inferior in many ways. But in terms of being civilized Indian peasant is like the Chinese peasant.

लेखिका ने निष्कर्ष निकाला कि चीन के किसान भारत के किसानों से ज्यादा अमीर हैं। लेकिन रूस के किसान भारतीय किसानों के समकक्ष रखे जा सकते हैं यद्यपि वे कई अर्थों में तुलनात्मक दृष्टि से कमजोर हैं। लेकिन सभ्य होने के सन्दर्भ में भारतीय किसान चीन के किसान की भाँति हैं।

Question 9.
What reasons did the author give for Indians having many children? [2018]
लेखिका ने भारतीयों के ज्यादा बच्चे रखने का क्या कारण दिया?

Answer:

The author gave the reason that the Indians married very young so that there could be so many children. This was so because the lifespan in India’ was twenty-seven years.

लेखिका ने भारतीयों के ज्यादा बच्चे होने का कारण यह दिया कि वे जल्दी विवाह करते हैं जिससे ज्यादा बच्चे होते हैं। ऐसा इसलिए कि भारत में जीवनकाल 27 वर्ष है।

Question 10.
What misconception about England was removed when the author visited India?
जब लेखिका ने भारत की यात्रा की तो इंग्लैण्ड के विषय में उसकी कौन-सी गलतफहमी दूर हो गयी?

Answer:

When the author visited India her misconception of cleanliness only in England was removed. Food for the author was served with all cleanliness.

जब लेखिका ने भारत की यात्रा की तो साफ-सफाई को लेकर इंग्लैण्ड के विषय में उसकी गलतफहमी दूर हो गयी। लेखिका के लिए भोजन पूरी साफ-सफाई के साथ परोसा गया।

Question 11.
Why did the eldest brother live out of the house?
सबसे बड़े भाई घर से बाहर क्यों रहते थे?

Answer:

The eldest brother lived out of the house so that he might be ready to listen to the villagers when they came to him.
सबसे बड़े भाई घर के बाहर रहते थे ताकि वह ग्रामीणों के आने पर उनसे बात कर सकें।

Question 12.
What were the author’s comments on the custom of eating with the right hand?
दाहिने हाथ से खाना खाने की प्रथा पर लेखिका के क्या विचार थे?

Answer:

The author’s comments were that the right hand is for clean services, such as eating, and the left may perform the more lowly tasks. She thought there could be nothing clean as one’s own washed right hand.

See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 8 Ends and Means (Ramendra Kumar)

लेखिका का विचार था कि दाहिना हाथ साफ-सुथरे कार्य के लिए हैं, जैसे खाना खाना और बायाँ हाथ निम्न स्तर के कार्यों के लिए है। उसे लगा कि अपने साफ दाहिने हाथ से ज्यादा स्वच्छ कुछ नहीं हो सकता।

Question 13.
Why did the host eat with his back towards the guests?
मेहमानों की तरफ पीठ करके मेजबान ने क्यों भोजन किया?

Answer:

The host ate with his back towards the guests to fulfill the requirements of his caste. It was simply a private devotion to a religious feeling.

जाति के मापदण्डों को पूरा करने के लिए मेजबान ने मेहमानों की तरफ पीठ करके भोजन किया। यह मात्र एक धार्मिक भावना के प्रति समर्पण भाव था।

Question 14.
Describe the incident at the intellectual’s house that made the author appreciate the place of religion in Indian life. [2011, 14]
प्रबुद्ध व्यक्ति के निवास पर हुई उस घटना का वर्णन कीजिए जिससे लेखिका ने भारतीय जीवन में धर्म के स्थान की भावना की प्रशंसा की।

Answer:

The author sat with the hostess when her husband’s eldest brother came in and moved gracefully to the far end of the room, his bare feet silent upon the floor. There he knelt, his head bowed, and so remained for perhaps a quarter of an hour.

लेखिका मेजबान के साथ बैठी थी जब उसके पति के बड़े भाई अन्दर आये और तेजी से कमरे के दूसरे किनारे पर चले गये। उनके नंगे पैरों की आवाज फर्श से नहीं आ रही थी। वहाँ पर झुके, अपना सिर झुकाया और इसी अवस्था में पन्द्रह मिनट तक रहे।

Question 15.
How has exposure to India affected the author in her writing?
भारत के बारे में जानने से लेखिका के लेखन पर किस प्रकार प्रभाव पड़ा है?

Answer:

Exposure to India has affected the author’s writing in more ways than one. She started having deep feelings of respect for religion. She felt that the Christian missionaries lack it somewhere. This affected her writing. She became more appreciative of India in her writings.

भारत के बारे में जानने से लेखिका का लेखन कई प्रकार से प्रभावित हुआ। उसके हृदय में धर्म के लिए गहरी आदर की भावना का प्रादुर्भाव हुआ। उसे महसूस हुआ कि ईसाई मिशनरी में इस भावना का कहीं अभाव है। इससे उसका लेखन प्रभावित हुआ। वह अपने लेखन में भारत के विषय में ज्यादा प्रशंसा से लिखने लगी।

Question 16.
Why, according to the author, has the Christian missionary failed to change the world?
लेखिका के अनुसार, ईसाई मिशनरी क्यों दुनिया में परिवर्तन करने में असफल रही?

Answer:

According to the author, the Christian Missionary has not been willing to pay the full price for faith. It pays only part, unable to accept utterly, resulting in its failure to change the world.

लेखिका के अनुसार, ईसाई मिशनरी विश्वास की पूरी कीमत चुकाने की इच्छुक नहीं थी। वह केवल एक अंश चुकाती थी, पूरा स्वीकार करने में असमर्थ थी जिसके परिणामस्वरूप वह दुनिया को परिवर्तित करने में असफल रही।

Language Practice Chapter 18 India through a Traveller’s Eyes

Can या I Could से रिक्त स्थान भरिए:

Answer:

  • When I was at school I could never understand Physics.
  • Take an umbrella, here it could rain at any time. 3. They said they can deliver it next week but I told them not to.
  • They say they could deliver next week.
  • Can I help you?
  • Can you send me some information about the course?

निम्नलिखित paragraph के रिक्त स्थानों में will, can, should भरिए :

Answer:

If we sit in an incorrect posture, it will strain our back. As far as possible this should be avoided. If the posture becomes a part of the habit, low back pain invariably develops. It can be cured if we become conscious of our posture. We should also take time out to perform a few exercises. If the exercises are done regularly the backache will certainly be cured. It will also improve blood circulation within the spine.

See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 9 I’m Joe’s Brain (Adapted)

Have to, had to या must और must not से रिक्त स्थान भरिए :

Answer:

  • Yesterday I had to finish my geography project.
  • She will have to wait in line like everyone else.
  • We must not forget to take the chicken out of the freezer.
  • If you are under Twelve you have to get your parent’s permission.
  • The doctor must get here as soon as he can.
  • Do you have to work next Monday?
  • Shadab, you must not leave your clothes all over the floor like this.

Box में दिये गये mode of verb से वार्तालाप को पूर्ण करिए:
might could must should

Answer :

  • Father: Can you go to the post office just now and send these letters by registered parcel.
  • Son: There should be a rush at this hour. Moreover, I can not go to the post office on foot.
  • Father: But why should you go on foot? What happened to your scooter?
  • Son: It has no petrol. I could not get it filled because there was a strike yesterday.
  • Father: O.K. You can use my motorcycle, but you must post the letters today. They are very urgent. We might suffer a loss if they were delayed.

India Through A Traveller’s Eyes Summary

– Pearl S. Buck

इस अध्याय में लेखिका को अपनी भारत यात्रा के दौरान प्राप्त अनुभवों और स्मृतियों का वर्णन किया गया है। लेखक के मन में बचपन से ही भारत की एक विशिष्ट छवि रही है। लेखक का मानना है कि भारत ने अपने महापुरुषों के माध्यम से पश्चिमी सभ्यता के प्रभाव के बावजूद अपनी मूल पहचान को बरकरार रखा है। लेखक यहां भारत में ऐतिहासिक इमारतों को देखने नहीं आया था, बल्कि यहां युवा प्रबुद्ध वर्ग और किसानों से बात करने आया था। लेखक को सुखद आश्चर्य होता है कि गांधी जी ने बिना युद्ध और हिंसा के भारत को आजाद कर दिया। गांधी जी को भारत के अलावा अंतरराष्ट्रीय स्तर पर जो सम्मान मिला है, वह अतुलनीय है। लेखिका कच्चे घर में जाने का एक संस्मरण लिखती हैं, जिसमें उन्होंने इस बात को महत्व दिया है कि कैसे भारतीय अपने मूल्यों और अपने बड़ों का सम्मान करते हैं। देशी तरीके से परोसने और खाने की स्मृति आज भी लेखक को मोहित करती है। लेखक इस बात से भी संतुष्ट हैं कि भारत में धर्म में आस्था कोड से भरी हुई है। लेखक को इस बात का गहरा खेद है कि उसकी पुस्तक को उसके देश के निवासी समझ नहीं पाए। लेकिन वह जोर देकर कहती हैं कि भारतीय अच्छी तरह जानते हैं कि आदर्शवाद को निभाने की कीमत क्या है। अतः यह पुस्तक उनके लिए रुचिकर होगी।

Final Words

तो दोस्तों आपको हमारी पोस्ट कैसी लगी! शेयरिंग बटन पोस्ट के नीचे इसे अपने दोस्तों के साथ शेयर करना न भूलें। इसके अलावा अगर बीच में कोई परेशानी हो तो कमेंट बॉक्स में पूछने में संकोच न करें। आपकी सहायता कर हमें खुशी होगी। हम इससे जुड़े और भी पोस्ट लिखते रहेंगे। तो अपने मोबाइल या कंप्यूटर पर हमारे ब्लॉग “various info: Education and Tech” को बुकमार्क (Ctrl + D) करना न भूलें और अपने ईमेल में सभी पोस्ट प्राप्त करने के लिए हमें अभी सब्सक्राइब करें। 

अगर आपको यह पोस्ट अच्छी लगी हो तो इसे अपने दोस्तों के साथ शेयर करना ना भूलें। आप इसे व्हाट्सएप, फेसबुक या ट्विटर जैसी सोशल नेटवर्किंग साइटों पर साझा करके अधिक लोगों तक पहुंचने में हमारी सहायता कर सकते हैं। शुक्रिया!

Sharing Is Caring:

Hello friends, I am Ashok Nayak, the Author & Founder of this website blog, I have completed my post-graduation (M.sc mathematics) in 2022 from Madhya Pradesh. I enjoy learning and teaching things related to new education and technology. I request you to keep supporting us like this and we will keep providing new information for you. #We Support DIGITAL INDIA.

Leave a Comment