DATABASE USING MS-ACCESS PGDCA (First Semester) Open Book Examination, January/February 2022
Students who are planning to learn and understand the topics of DATABASE USING MS-ACCESS PGDCA (First Semester) Jan-Feb 2022 Open Book Solved Paper for free from this page. Make sure you use them as reference material at the time of preparation and as a good grade in the final exam. Students who find it difficult to learn English concepts can take the help of this Jan-Feb 2022 Open Book Solved Paper PGDCA (First Semester) PDF and answer all questions in the exam easily. Go through the below sections and get the Open Book Exam DCA & PGDCA Solved Paper PDF. Students can also download Open Book Exam DCA & PGDCA Solved Papers so that you can revise the entire syllabus and get more marks in your exams.
इकाई I ( Unit I )
1. Relational database management system से आप क्या समझते हैं ? DBMS और RDBMS में अंतर बताइये ।
What do you mean by Relational Database Management System ( RDBMS )? Differentiate between Database Management System ( DBMS ) and RDBMS.
अथवा ( Or )
2. Normalization से आप क्या समझते हैं ? Three Normal forms को उचित उदाहरण सहित समझाइये ।
What do you mean by Normalization? Explain three normal forms using an appropriate example.
इकाई II ( Unit II )
3. MS Access में टेबल को edit करने के विभिन्न operations का वर्णन कीजिये ।
Explain the various operations performed to edit the table in MS – Access.
4. MS – Access के टेबल में field की विभिन्न properties को समझाइये ।
Explain the various properties of the fields in the table of MS – Access.
इकाई III ( Unit III )
Explain the process of setting up the relationship between the tables and set a rule of referential integrity in MS – Access.
अथवा ( Or )
6. निम्नलिखित terms का उपयुक्त उदाहरण सहित वर्णन कीजिये:
Explain the following terms with suitable examples:
- Find record with select query
- Find the duplicate record with query
- Find the unmatched record with query
- Save the query
- Change the query.
इकाई IV ( Unit IV )
7. निम्नलिखित terms का उपयुक्त उदाहरण सहित वर्णन कीजिये:
Explain the following terms with suitable example :
- Create template
- Form wizard
- Columnar form
- Tabular form
- Main / Subforms.
Answer:
अथवा ( Or )
8.Form में निम्नलिखित को add करने के steps का वर्णन कीजिये :
Write the steps for the following to add in the form
- Label
- Option button
- Check box
- Combo box
- List box
इकाई V ( Unit V )
9. MS – Access में Report बनाने की विधि बताइये । विभिन्न प्रकार की Reports का वर्णन कीजिये ।
Discuss the procedure of making a report in MS – Access. Describe the various types of Reports.
Answer:
अथवा ( Or )
10. निम्नलिखित में अंतर स्पष्ट कीजिये:
Differentiate between the following :
( a ) Preview Report and Print Report
( b ) Single table Report and Multi-table Report
Final Words
तो दोस्तों आपको हमारी पोस्ट कैसी लगी! शेयरिंग बटन पोस्ट के नीचे इसे अपने दोस्तों के साथ शेयर करना न भूलें। इसके अलावा अगर बीच में कोई परेशानी हो तो कमेंट बॉक्स में पूछने में संकोच न करें। आपकी सहायता कर हमें खुशी होगी। हम इससे जुड़े और भी पोस्ट लिखते रहेंगे। तो अपने मोबाइल या कंप्यूटर पर हमारे ब्लॉग “various info: Education and Tech” को बुकमार्क (Ctrl + D) करना न भूलें और अपने ईमेल में सभी पोस्ट प्राप्त करने के लिए हमें अभी सब्सक्राइब करें।
अगर आपको यह पोस्ट अच्छी लगी हो तो इसे अपने दोस्तों के साथ शेयर करना ना भूलें। आप इसे व्हाट्सएप, फेसबुक या ट्विटर जैसी सोशल नेटवर्किंग साइटों पर साझा करके अधिक लोगों तक पहुंचने में हमारी सहायता कर सकते हैं। शुक्रिया!