MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 17 The Fun They Had (Isaac Asimov)

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 17 The Fun They Had

Guys who are planning to learn and understand the topics of MP Board
Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 17 The Fun They Had
from
this
page for free of cost. Make sure you use them as reference material at
the time of preparation & good grades in the final exams. Students
who feel tough to learn English concepts can take help from this MP
Board Board Class 12th English Chapter 17 The Fun They Had PDF

and answer all the questions easily in the exams. Go to the below
sections and get Class 12th English Chapter 17 MP Board Board Solutions
PDF.
Students can also download MP Board 12th Model Papers to help you
to revise the complete Syllabus and score more marks in your
examinations.

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 17 The Fun They Had (Isaac Asimov)

MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 17 The Fun They Had (Isaac Asimov)

The Fun They Had Exercises From The Text-Book

Word Power Chapter 17 The Fun They Had

विज्ञान की नई शाखाओं को उनके अर्थों से मिलाओ।

Answer:

  • Genetic engineering – the study of the artificial manipulation of the makeup of living things.
  • Molecular biology – the study of the structure and function of the organic molecules associated with living organisms.
  • Cybernetics – the study of the way information is moved and controlled by the brain or by machinery.
  • Information technology – the study of the technology related to the transfer of information.
  • Geopolitics – the study of the way geographical factors help to explain the basis of the power of nation-states.
  • Nuclear engineering – the study of the way nuclear power can be made useful.
  • Cryogenics – the study of physical systems at temperatures below 183-degree centigrade.
  • Astrophysics – the application of physical laws and theories to stars and galaxies.

Comprehension Chapter 17 The Fun They Had

निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर दीजिए-

Question 1.
What did Margie write in her diary?
मार्गी ने अपनी डायरी में क्या लिखा?

Answer:

On 17th May 2155, Margie wrote in her diary that Tommy found a real book that day.
17 मई, 2155 को मार्गी ने अपनी डायरी में लिखा कि उस दिन टॉमी को एक असली पुस्तक मिली।

Question 2.
What was so special about the discovery?
खोज के बारे में क्या महत्वपूर्ण था?

Answer:

It was special because it was a printed book and not a tele-book. In those times the books were not printed.
वह महत्वपूर्ण थी क्योंकि वह एक टेली-पुस्तक न होकर छपी हुई पुस्तक थी। उस समय पुस्तकें छापी नहीं जाती थीं।

Question 3.
What difference between a real book and a tele-book did Tommy point out?
टॉमी ने टेली पुस्तक और छपी हुई पुस्तक में क्या मुख्य अन्तर बताया?

Answer:

Tommy pointed out that the printed book can be thrown away when it was read, but the television screen had many books and could have many more but it would not be thrown.

See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 4 Wonderful World (William Brighty Rands)

टॉमी ने कहा कि छपी हुई पुस्तक को पढ़ने के बाद फेंका जा सकता था जबकि टेलीविजन के परदे पर कई पुस्तकें थीं और कई और रखी जा सकती थीं किन्तु उसे फेंका नहीं जाता।

Question 4.
Why did Margie hate school, especially at that time? [2014]
मार्गी स्कूल से घृणा क्यों करती थी, वो भी उस समय पर?

Answer:

Margie hated school, especially at that time because the mechanical teacher was giving her test after test in geography and she had been going worse and worse

मार्गी को विद्यालयले घुणा थी वो भी उस समय पर क्योंकि उसका तकनीकी शिक्षक उसे भूगोल में परीक्षा ही परीक्षा दे रहा था और वह लगातार खराब कर रही थी।

Question 5.
Describe the County Inspector. [2017]
काउण्टी इंस्पैक्टर का वर्णन कीजिए।

Answer:

The County Inspector was a round little man with a red face. He had a whole box of tools with dials and wires.

काउण्टी इन्सपैक्टर छोटा और मोटा आदमी था। उसके पास औजारों का पूरा बक्सा था जिसमें डायल और तार थे।

Question 6.
What was wrong with Margie’s teacher?

मार्गी के शिक्षक में क्या खराबी थी?

Answer:

The geography sector of Margie’s mechanical teacher was geared a little too quick for an average student of ten-year level.
मार्गी के तकनीकी शिक्षक का भूगोल का भाग दस साल के सामान्य बच्चे के स्तर के हिसाब से अधिक तेज चल रहा था।

Question 7.
What kind of school did the book describe?
पुस्तक में कैसे विद्यालय का वर्णन था?

Answer:

The book described the school, the kind of which we have nowadays. A school which has a building and men and women as teachers, where students have to gather to study.

पुस्तक में उस विद्यालय का वर्णन था जैसा इन दिनों विद्यालय होता है। विद्यालय जिसमें एक भवन होता है और आदमी और औरतें शिक्षक होते हैं, जहाँ छात्रों को पढ़ने के लिए विद्यालय में इकट्ठा होना पड़ता है।

Question 8.
How was a mechanical teacher superior to a human teacher?
मानव शिक्षक से तकनीकी शिक्षक किस प्रकार अधिक होशियार है?

Answer:

A man could not be smart enough and he could not know as much as a mechanical teacher knew. All the more a mechanical teacher could be adjusted to fit the mind of every boy and girl, and it could teach each kid differently. So a mechanical teacher was superior to a human teacher.

एक मनुष्य कभी इतना बेहतर नहीं हो सकता और वह इतना कभी नहीं जान सकता जितना तकनीकी शिक्षक को ज्ञान होता था। इसी के साथ तकनीकी शिक्षक हर बच्चे के दिमाग के हिसाब से तैयार किया जा सकता था और वह हर बच्चे को अलग तरीके से पढ़ा सकता था। अतः तकनीकी शिक्षक मानव शिक्षक से बेहतर होता था।

Question 9.
Why was Margie confused when she heard that all the kids were taught the same things in the schools of the past?
मार्गी ने जब सुना कि पुराने समय के विद्यालयों में सभी बच्चों को एक ही चीज पढ़ाई जाती थी तो वह भ्रमित क्यों हो गई?

Answer:

Margie was living in the year 2155. She had a tele-school at. home with tele-books. She was taught by a mechanical teacher separately at home. She could not imagine a school of these days where all the kids are taught the same thing in the same building, which is called school.

See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 2 A Friend Who Came From The Sky (Padma Rao)

मार्गी सन् 2155 में रह रही थी। उसका टेली-स्कूल उसके घर पर ही था जिसमें टेली-पुस्तकें थीं। उसे उसका तकनीकी शिक्षक घर पर अकेले पढ़ाता था। वह आज के विद्यालय के बारे में कल्पना नहीं कर पा रही थी जहाँ सभी बच्चों को एक ही चीज एक ही भवन में पढ़ाई जाती है, जिसे विद्यालय कहते हैं।

Question 10.
In what ways would the schools of the future differ from those of today?
भविष्य के विद्यालय आज के विद्यालयों से किस प्रकार भिन्न होंगे?

Answer:

The schools of the future would not have any separate buildings. It would be available for each kid in his house. There would not be any books and human teachers in the schools of the future. Tele-books and the mechanical teacher would take their place.

भविष्य के विद्यालयों का कोई अलग से भवन नहीं होगा। वह हर बच्चे के लिए उसके घर में ही उपलब्ध होगा। भविष्य के विद्यालयों में कोई पुस्तक या मानव शिक्षक नहीं होगा। टेली-पुस्तकें और तकनीकी शिक्षक उनका स्थान ले लेंगे।

Question 11.
Justify the title, “The fun they had. [2009, 15]
शीर्षक का औचित्य बताओ।

Answer:

The title, “The fun they had’ is appropriate for the story because the children described here were living in the years 2155. When they read in a book that all the children of the neighborhood went to the same school and studied there in the same building together in the past, they were thrilled. They did not have the advantage of gathering at one place for study or play together. They could only imagine the fun, the students of today have in school.

कहानी का शीर्षक ‘The fun they had’ बिल्कुल सटीक है क्योंकि यहाँ वर्णित बच्चे सन् 2155 में रह रहे थे। जब उन्होंने एक पुस्तक में पढ़ा कि पहले के समय में पड़ोस के सभी बच्चे एक ही विद्यालय में एक ही भवन में एक साथ पढ़ने जाते थे, वे उत्साहित हो गए। उन्हें एक साथ एक जगह पढ़ने या खेलने की सुविधा नहीं थी। वे केवल आज छात्रों के द्वारा विद्यालय में होने वाले मनोरंजन की कल्पना कर सकते थे।

Language Practice Chapter 17 The Fun They Had

दिये गये वाक्यों को non-finite clause से जोड़ो :

Answer:

(i) Refusing it I apologized to her.
(iii) She hopes to join college next year.
(ii) Ringing them up now would look rude.
(iv) Shahbaz is sure of getting through the examination.
(v) She can’t afford to buy a scooter.


Participles का उपयोग करते हुए वाक्यों को जोड़ो :


Answer:

(1) Working hard he felt tired.
(ii) Turning to the right she saw the mosque.
(ii) Firing [a bullet] the policeman wounded one of the terrorists.
(iv) Raising the trapdoor she pointed to a flight of steps.
(v) Rushing under a nearest tree the crowd laughed and shrieked.

See also  MP Board Class 12th English The Spectrum Solutions Chapter 9 I’m Joe’s Brain (Adapted)

The Fun They Had Summary

– Isaac Asimov

दो सौ साल बाद कैसा होगा जीवन, इसकी इस कहानी में कल्पना की गई है। 2155 में, मार्गी नाम की एक लड़की और टॉमी नाम के एक लड़के को एक छपी हुई किताब मिली। वे उसे देखकर हैरान हैं क्योंकि अब वे कंप्यूटर पर सभी किताबें पढ़ते हैं, जिसे टेलीबुक कहा जाता है। जब टॉमी स्कूल के बारे में किताब पढ़ रहा होता है, तो मार्गी अपने विचारों को स्कूल से घृणास्पद मानती है। वह भूगोल के तकनीकी शिक्षक से नफरत करती है क्योंकि वह दस साल के बच्चे के लिए उसके पेंच तय होने तक अधिक परीक्षा देता था। इसलिए वह सोचती है कि कोई स्कूल के बारे में क्यों लिखेगा। टॉमी ने उसे बताया कि सदियों पहले अन्य प्रकार के स्कूल थे, जिनमें मनुष्य शिक्षक थे जो पढ़ाते थे और प्रश्न पूछते थे। मार्गी का तर्क है कि कोई भी इंसान शिक्षक, टेली टीचर जितना ज्ञानी नहीं हो सकता और बच्चों के साथ घर पर नहीं रह सकता। टॉमी तब बताता है कि पहले विद्यालय नामक एक अलग भवन था और सभी छात्र और शिक्षक वहां रिहर्सल के लिए इकट्ठा होते थे। हमारे सभी बच्चों को एक जैसा ज्ञान मिलता था। उन दोनों ने [स्कूल के बारे में] केवल आधी किताब पढ़ी थी कि मार्गी की मां ने उसे स्कूल के लिए आवाज दी थी।

मार्गी अपने स्कूल के कमरे में चली गई। उनके तकनीकी शिक्षक चालू थे और उनका इंतजार कर रहे थे। वह उस दिन गणित के ‘अंश’ का अध्ययन करने जा रहा था और उसने मार्गी से अपना गृहकार्य उसमें डालने को कहा। ऐसा करते समय मार्गी अपने दादाजी के समय के स्कूल के बारे में सोच रही थी जब मोहल्ले के सभी बच्चे हँसी-ठिठोली के साथ एक ही इमारत में पढ़ने आते थे।

तकनीकी शिक्षक स्क्रीन पर दिखा रहा था कि CAS! और 1 जोड़ देगा। मार्गी बड़े बच्चों के बारे में सोच रही थी कि वे अपने स्कूल से कितना प्यार करते होंगे और उन्हें कितना मज़ा आएगा।

Final Words

तो दोस्तों आपको हमारी पोस्ट कैसी लगी! शेयरिंग बटन पोस्ट के नीचे इसे अपने दोस्तों के साथ शेयर करना न भूलें। इसके अलावा अगर बीच में कोई परेशानी हो तो कमेंट बॉक्स में पूछने में संकोच न करें। आपकी सहायता कर हमें खुशी होगी। हम इससे जुड़े और भी पोस्ट लिखते रहेंगे। तो अपने मोबाइल या कंप्यूटर पर हमारे ब्लॉग “various info: Education and Tech” को बुकमार्क (Ctrl + D) करना न भूलें और अपने ईमेल में सभी पोस्ट प्राप्त करने के लिए हमें अभी सब्सक्राइब करें। 

अगर आपको यह पोस्ट अच्छी लगी हो तो इसे अपने दोस्तों के साथ शेयर करना ना भूलें। आप इसे व्हाट्सएप, फेसबुक या ट्विटर जैसी सोशल नेटवर्किंग साइटों पर साझा करके अधिक लोगों तक पहुंचने में हमारी सहायता कर सकते हैं। शुक्रिया!

Sharing Is Caring:

Hello friends, I am Ashok Nayak, the Author & Founder of this website blog, I have completed my post-graduation (M.sc mathematics) in 2022 from Madhya Pradesh. I enjoy learning and teaching things related to new education and technology. I request you to keep supporting us like this and we will keep providing new information for you. #We Support DIGITAL INDIA.

Leave a Comment